Prijsstijgingen stimuleren cross-border winkelen

Wegens prijsstijgingen consumenten streven naar betaalbaardere prijzen en dit drijft het gedrag van grensoverschrijdend winkelen, volgens een consumentenonderzoek uitgevoerd door Worldline in zes Europese landen. Het onderzoek toont aan dat ongeveer de helft van de consumenten regelmatig buiten hun eigen markten winkelt. “De belangrijkste drijfveer achter dit gedrag is de betere waarde en beschikbaarheid van producten”, concludeert Europa’s grootste aanbieder van betaaldiensten.

Veranderend landschap

prijsstigingenHet onderzoeksrapport van Worldline werpt licht op het veranderende landschap van online winkelen in de regio. De stijgende kosten van levensonderhoud worden genoemd als de meest dringende zorg voor consumenten. Het onderzoek benadrukt dat consumenten hun winkelgewoonten aanpassen en kostenbesparende maatregelen nemen, waarbij prijs, kortingsbonnen en kortingen cruciale rollen spelen in hun besluitvormingsproces.

Prijsgevoeligheid is momenteel op een hoogtepunt, volgens Björn Hoffmeyer, Hoofd Regionale Bedrijven bij Worldline: “Consumenten zijn prijsgevoeliger dan ooit tevoren.”

“Dit geldt voor alle zes landen die in het onderzoek zijn opgenomen: België, Frankrijk, Portugal, Spanje, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. De toegenomen prijsgevoeligheid heeft ook invloed op online uitgaven, zoals ook door Worldline wordt waargenomen.”

Cross-border shopping

Grensoverschrijdend winkelen In hun zoektocht naar goede deals wegens prijsstijgingen kijken Europese online shoppers steeds vaker naar buitenlandse webshops, merkt de betaaldienstverlener op. Ongeveer de helft van de consumenten winkelt regelmatig buiten hun eigen markten, met opmerkelijke percentages in Portugal (75%) en Nederland (70%). Jongere consumenten, met name millennials en Gen Z-shoppers, staan ​​op de voorgrond van deze trend.

Frequentie van aankopen bij buitenlandse retailers. Bron: Worldline. Naarmate het consumentengedrag verandert, veranderen ook hun betaalmethoden. Met de opkomst van grensoverschrijdende e-commerce zijn klanten op zoek naar internationale en flexibele betaalopties. Bankpassen blijven de voorkeursbetaalmethode, maar digitale portemonnees dagen hun dominantie uit.

Digitale portemonnees dagen bankpassen uit. Alternatieve betaalmethoden, zoals koop nu betaal later, winnen ook aan populariteit.

Personalisatie en opkomende technologieën

Het onderzoek benadrukt de groeiende voorkeur voor personalisatie onder online shoppers. Abonnementsservices zijn steeds populairder vanwege het gemak, de waarde en de gepersonaliseerde productaanbevelingen. Het onderzoek verkent ook opkomende technologieën die de toekomst van e-commerce vormen, waaronder augmented reality, virtuele winkelassistenten, metaverse-winkelen en voice shopping. Deze technologieën roepen gemengde niveaus van anticipatie op bij consumenten.