Amazon gebruikt AI om beschadigde artikelen te detecteren

Amazon maakt gebruik van kunstmatige intelligentie in twaalf distributiecentra om beschadigde producten te detecteren voordat ze worden verzonden. Deze technologie zal het aantal beschadigde items dat wordt verzonden verminderen en het orderverzamelen versnellen.

Mens vs AI

Op dit moment zijn de medewerkers van het online platform verantwoordelijk voor het controleren van items op slijtage tijdens het orderverzamelproces. “Het controleren op beschadigingen kan tijdrovend zijn, aangezien de meeste items in goede staat verkeren”, aldus Jeremy Wyatt, directeur toegepaste wetenschap bij Amazon Robotics. “Dit is cognitief veeleisend omdat je natuurlijk op zoek bent naar iets dat zeldzaam is en het is niet je primaire taak.”

‘Minder dan 1 op de 1.000 items is beschadigd’ Volgens het bedrijf is minder dan één op de 1.000 behandelde items beschadigd. Niettemin is het totale aantal significant, aangezien Amazon ongeveer 8 miljard pakketten per jaar verwerkt. De e-commercegigant is de laatste tijd bezig met het automatiseren van zijn distributiecentra. Vanwege het tekort aan medewerkers heeft het onlangs robots toegevoegd aan zijn distributiecentra in de Verenigde Staten.

amazon-aiLocaties met AI selectie

Amazon implementeert het systeem in 12 locaties in de VS en Europa.

Tot nu toe heeft Amazon de nieuwe AI geïmplementeerd in twee van zijn fulfilmentcentra. Het systeem wordt nu uitgerold naar 10 andere locaties in Noord-Amerika en Europa. Volgens het bedrijf is de AI drie keer zo effectief in het identificeren van beschadigingen als een magazijnmedewerker.

Items worden gecontroleerd tijdens het orderverzamelproces De AI is getraind met foto’s van onbeschadigde items in vergelijking met beschadigde items. Op die manier heeft het AI-model geleerd om het verschil te herkennen, zodat het een product kan markeren wanneer het er niet perfect uitziet. De items worden gecontroleerd tijdens het orderverzamel- en verpakkingsproces.

Als er iets kapot is, wordt het item overgedragen aan een medewerker voor controle.

Goederen worden verzameld voor individuele bestellingen en in bakken geplaatst. Deze gaan door een beeldvormingsstation, waar ze worden gecontroleerd om te bevestigen of de juiste producten zijn geselecteerd. Nu zal dit beeldvormingsstation ook controleren of de items beschadigd zijn. Als er iets kapot is, wordt de bak doorgegeven aan een medewerker.

Lees meer Ecommerce nieuws in onze Blog.